loading...
گیتی
مدیر بازدید : 35 یکشنبه 12 خرداد 1392 نظرات (0)

برنامه فتوشاپ ( Adobe Photoshop ) بدون شك یكی از شاهكارهای دنیای تكنولوژی است. این برنامه دنیای گرافیك را دچار تحول جدی كرد و شاید به جرات بتوان گفت تاثیر زیادی بر هنر نوین گذاشته است.

در ادامه همه آنچه می خواهید درباره این برنامه جالب و كاربردی بدانید را خواهید خواند.

تاریخچه فتوشاپ

در سال 1987 فردی به نام Thomas Knoll كه دانشجوی مقطع PhD در دانشگاه میشیگان بود یك برنامه كامپیوتری نوشت كه تصاویر سیاه و سفید را روی مانیتورهای تك رنگ نمایش می داد. او اسم برنامه خود را  Display  (نمایش) گذاشت كه مورد توجه برادر او بنام  John Knoll  قرار گرفت. جان كارمند شركت Industrial Light & Magic  بود. او به برادرش توصیه كرد روی برنامه اش كار كند و آنرا تبدیل به یك برنامه تمام عیار ویرایش تصاویر كند.
توماس در سال 1988 از دانشگاهش 6 ماه مرخصی گرفت تا همراه برادرش بر روی برنامه جدید كار كند. آنها برنامه جدید را ImagePro نام نهادند. اندكی بعد در همان سال وی نام برنامه را مجدداً تغییر داد و اسم آنرا Photoshop گذاشت. او قرارداد كوتاه مدتی با شركت Barneyscan كه دستگاه اسكنر می ساخت بست. همراه هر دستگاه اسكنر یك نسخه از فتوشاپ فروخته می شد و از این راه 200 نسخه از برنامه به فروش رسید.

در همان سال جان به قلب تكنولوژی آمریكا یعنی Silicon Valley رفت. او به نزد مهندسان شركت اپل ( Apple ) رفت و برنامه خود را به آنها معرفی كرد. این اقدام بسیار موفقیت آمیز بود و شركت اپل امتیاز پخش این برنامه را در سپتامبر 1988 از آنها خریداری كرد. درسال 1990 نسخه شماره 1 فتوشاپ بطور اختصاصی برای سیستم عامل مكینتاش منتشر شد.
 



به زبان ساده، اصلاً فتوشاپ چكار می كند؟
با كمك فتوشاپ هركاری كه فكرش را بكنید می توانید با عكس ها و تصاویر خود انجام دهید!
مثلاً كله ی خود را بردارید و به جای كله عكس آرنولد بگذارید و به همه نشان دهید كه چه هیكل عضلانی و ورزشكاری دارید. شاید این عكس را برای دوستی كه شما را ندیده بفرستید و او را تحت تاثیر قرار دهید!
توی خانه خودتان در بندرعباس نشسته اید و از خودتان عكسی می گیرید. حالا با فتوشاپ می توانید پس زمینه عكس را حذف كنید و به جای منظره خانه خودتان، یك پارك زیبا در اروپا بگذارید و به دوستان بگویید تابستان امسال سفری به دور دنیا داشته اید!
می توانید خودتان را كنار جولیا رابرتز توی یك رستوران مونتاژ كنید و جلوی دوستان پز بدهید!
احتمالا جوك معروفی را شنیده اید كه پزشكی از پای بیمار خود عكس می گیرد و چون استخوان پا شكسته بود، او برای زیبایی عكس استخوان شكسته را با فتوشاپ ترمیم می كند!
البته استفاده از فتوشاپ برای كلاهبرداری و دروغ گفتن نیست و هزاران استفاده صحیح و مفید از آن می توان برد. اینها را گفتیم تا با قدرت جالب این برنامه شگفت انگیز آشنا شوید.
برای تهیه پوسترهای بسیار زیبا از عكس های خانوادگی، رتوش و اصلاح جزئیات چهره ( كاری مثل آرایش كردن چهره)، طراحی DVD ، برنامه های گرافیكی و ... فتوشاپ ابزار توانمندی است و كمك های مهمی به شما می كند.




سیر تاریخی نسخه های منتشر شده فتوشاپ

 ورژن  سیستم عامل    تاریخ انتشار


0.63                                             مكینتاش                                       اكتبر 1988

1                                                  مكینتاش                                        فوریه 1990

2                                                   مكینتاش                                                1991

2.5                                              مكینتاش، ویندوز، سولاریس                       1992

3                                                 مكینتاش، ویندوز، سولاریس                         1994

4                                                 مكینتاش، ویندوز                                          1996

5                                                  مكینتاش، ویندوز                                          1998

5.5                                               مكینتاش، ویندوز                                          1999

(آشنایی من با فتوشاپ از این نسخه آغاز شد)


6                                                  مكینتاش، ویندوز                                         2000

7                                               ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                          2002

7.0.1                                        ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                          2002

نسخه ( 8.0 ) CS                      ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                            2003

نسخه ( 9.0 ) CS2                     ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                           2005

نسخه ( 10.0 ) CS3                  ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                            2007

نسخه ( 11.0 ) CS4                  ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                            2008

نسخه ( 12.0 ) CS5                   ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                            2010

نسخه ( 12.1 ) CS5.5               ویندوز، Mac OS (سیستم عامل اپل)                             2011


ویژگی های فتوشاپ
این برنامه فرمت مخصوصی از فایل ها را ایجاد می كند كه با پسوند .psd  شناسایی می شوند. علت نامگذاری این فرمت اختصار عبارت Photoshop Document  می باشد. هر فایل psd در حال حاضر محدودیت پیكسل در تصاویر دارد. یعنی حداكثر 30000 پیكسل در 30000 پیكسل را پشتیبانی می كند. البته فرمت فایل جدیدی در فتوشاپ اضافه شده به نام .PSB (Photoshop Big)  كه تا 300000 پیكسل را پشتیبانی می كند.
در فرمت psd اطلاعات یك تصویر با لایه های مختلف، ترانسپرنسی، رنگ بندی های مختلف و ... قابل ذخیره شدن می باشد. تقریبا كمتر فرمت فایلی دارای این ویژگی های مخصوص می باشد.
حسن فرمت psd این است كه در سایر برنامه های آدوبی ( مثل  Adobe Illustrator, Adobe Premiere Pro,  After Effects  ) قابل استفاده می باشد.

مشخصه ی دیگر فتوشاپ كه باعث نقطه قوت آن می شود این است كه بر روی تصاویر pixel-based یا بعبارت دیگر raster  كار می كند. درحالیكه برنامه های دیگر مثل فری هند ( كه تولید آن متوقف شده) كورل دراو، ادوب ایلاستراتور  و ... بر روی تصاویر وكتوری vector-based  كار می كنند. ( برای درك تفاوت تصاویر وكتور و پیكسلی می توانید در گوگل جستجو كنید و به اطلاعات خود اضافه كنید).
البته جالب است بدانید فتوشاپ این امكان را به شما می دهد كه تا اندازه ای با تصاویر وكتوری هم كار كنید و آنها را ویرایش كنید. البته در تصاویر پیچیده وكتوری نتیجه كار چندان جالب نمی شود و مجبور می شوید به سراغ نرم افزارهای مخصوص ویرایش وكتور مثل Adobe Illustrator یا CorelDraw بروید.
در نهایت امتیاز بزرگ فتوشاپ خاصیت لایه ها در تصاویر می باشد. به زبان ساده تر در یك عكس شما می توانید لایه های مختلف داشته باشید.

فتوشاپ از چه زبانهایی پشتیبانی می كند؟
تقریباً تمام زبان های اصلی دنیا در فتوشاپ قابل استفاده هستند. البته در بعضی نسخه ها كه بعنوان ME شناخته می شوند مخصوص خاورمیانه ( زبان عربی و فارسی و ...) بوده و تایپ فارسی در آنها راحت و ساده تر است.
برنامه جانبی و اضافه فتوشاپ یا Plugins
جالب است بدانید عملكرد و كارایی استاندارد فتوشاپ قابل ارتقاع می باشد. یعنی با اضافه كردن برخی برنامه های جانبی كه بعنوان Plugins شناخته می شوند شما می توانید كارهای بیشتری با فتوشاپ خود انجام دهید. شركت های مختلفی برای فتوشاپ Plugins طراحی كرده اند. حواستان باشد یك Plugins ممكن است با یك نسخه از فتوشاپ سازگار باشد اما با نسخه های قدیمی تر و یا جدیدتر برنامه سازگار نباشد و حتی باعث ایجاد اختلال و مشكل در اجرای آن شود.
بد نیست بدانید  Plugins به سه گروه عمده تقسیم می شوند: 1. برنامه جانبی برای اصلاح رنگ بندی تصویر،  2. برنامه های جانبی برای ایجاد افكت های ویژه   3. برنامه های جانبی برا افكت های 3 بعدی
لیست اسامی برخی Plugins های مشهور را در ادامه می بینید:
Alien Skin Software, Nik Software, OnOne Software, Topaz Labs Software, The Plugin Site, Auto FX Software, AV Bros, Flaming Pear Software, Andromeda Software
خانواده فتوشاپ را بشناسیم:
به غیر از خود برنامه فتوشاپ، چند برنامه دیگر هم وجود دارند كه شباهت های زیادی به این برنامه دارند و ساخت شركت ادوبی می باشند:

 Photoshop Lightroom

 Photoshop Elements

یك نسخه رایگان و آنلاین هم وجود دارد كه شما می توانید بصورت آنلاین تصاویر خود را ویرایش كنید. نام این سرویس PHOTOSHOP EXPRESS می باشد. برای استفاده از خدمات آن باید در آن عضو شوید.
قیمت فتوشاپ چقدر است؟
بسته به اینكه از كدام نسخه آن استفاده كنید قیمت آن فرق می كند. قیمت فتوشاپ اورژینال نزدیك یك میلیون تومان می شود. البته در كشور ما این برنامه را بطور غیرقانونی تهیه و تكثیر می كنند و با قیمت های ناچیز می فروشند!

كار با فتوشاپ را چگونه یاد بگیریم؟

* در كلاس های حضوری آموزش آن شركت كنید.
* استاد خصوصی بگیرید.
* كتاب و جزوه های آموزشی آنرا بخوانید.
* از مطالب آموزشی موجود در اینترنت استفاده كنید.
* از راهنمای خود برنامه استفاده كنید و با خود برنامه سروكله بزنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 16
  • بازدید کلی : 1,786